הזמן קצר ביותר – עומד לרשותכם שבוע אחד בלבד – לוח זמנים לחוץ עבור ארגון של פרטים רבים. מומלץ להתחיל לתכנן את ברית המילה, עוד לפני הלידה, ולהתכונן מוקדם ככל האפשר.

מתי ואיפה לקיים את ברית המילה?

ראשית, קבלו החלטה לגבי מקום וזמן האירוע. תאמו גם עם חברת קייטרינג או סידור אחר לכיבוד שיוגש לאורחים.

יום המילה

ברית מילה נערכת ביום השמיני ללידת בן זכר, כמאמר הפסוק "וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם" (בראשית י"ז, 12)
התורה מדגישה את היום המדויק בו צריכה להתבצע הברית, ולכן תינוק הנולד בלידה טבעית, ברית המילה שלו תיערך במועדה (שמונה ימים לאחר לידתו) גם אם היום השמיני יוצא בשבת או בחג, ואפילו ביום הכיפורים.

כדי לספור את הימים לברית המילה לוקחים בחשבון גם את יום הלידה ויום המילה ולפיכך ילד שנולד ביום ראשון, ברית המילה שלו תיערך ביום ראשון שלאחריו וילד שנולד בשבת יימול בשבת שלאחריה.

חשוב לדעת! יום ביהדות נמשך משקיעת השמש בערב עד רדת החשיכה למחרת, (ולא כמו בדתות אחרות מחצות הלילה עד חצות הלילה). ולכן, אם התינוק נולד אחרי שקיעת השמש, אזי תאריך לידתו נחשב כיום המחרת.

במקרים מיוחדים, אם היום השמיני לחיי התינוק יוצא בשבת, אפשר לדחות את ברית המילה ליום ראשון, כאשר הרך הנולד יהיה כבר בן תשעה ימים:

  1. לידה בניתוח קיסרי
  2. תינוק שנולד ללא ערלה (כ-7% מן התינוקות נולדים ללא עורלה, במקרה כזה מבצעים רק 'הטפת דם ברית' שהיא דקירה קלה במקום הברית).
  3. תינוק שנולד סמוך לכניסת שבת (ולא ברור אם נולד בשישי או בשבת) או סמוך ליציאת שבת (ולא ברור אם נולד בשבת או ביום ראשון).
  4. תינוק של אשה הנמצאת בהליכי גיור שעדין לא הסתיימו.
  5. דחית הברית מסיבות רפואיות.
  6. במידה והברית צריכה להיערך בשבת, לפעמים ישנם קשיים לאתר מוהל שיסכים לערוך ברית מילה בשבת, כיוון שישנם מוהלים החוששים שברית מילה בשבת תגרום לחילול שבת, באמצעות מוזמנים רבים שיגיעו ברכב. בדרך כלל כאשר ברית חלה בשבת, נהוג לערוך ברית מילה במסגרת המשפחה הקרובה ביום השמיני (שבת) ואחר כך לקיים אירוע לכל שאר המכובדים בימות החול. פתרון אפשרי נוסף הוא לדחות את ברית המילה דחיית ליום התשיעי.

שיקולים הנוגעים לנוחותם של ההורים והאורחים אינם יכולים לדחות את הברית ליום אחר, אולם שיקולים רפואיים מחייבים, גם לפי ההלכה, לדחות את ברית המילה ככל שנדרש, זאת כמובן לאחר התייעצות עם הרופא והמוהל. הסיבות הרפואיות המקובלות לדחייה הן פגות (לרוב, כשהלידה התרחשה לפני השבוע ה-37 להריון), משקל לידה נמוך במיוחד, מחלת הצהבת הפיזיולוגית הנפוצה אצל תינוקות רכים (לרוב, כאשר רמת הבילורובין בעור גבוהה מאד או במגמת עלייה ויש חשש לבשלות הכבד), ולמעשה בכל מצב שחום גופו של התינוק גבוה או שבריאותו אינה מלאה. רופא ומוהל עשויים שלא לקיים ברית גם בשל צורה חריגה של אבר המין.

במידה והברית נדחתה למעלה מששה חודשים, הרבנות מחייבת נוכחות של רופא ליד המוהל בעת ביצוע הברית.
בימי צום, אבל ותענית עורכים את הברית כרגיל, אולם נוהגים שלא להגיש כיבוד לאורחים ושלא להשמיע מוסיקה. ימי הצום המסורתיים הם צום גדליה (ג' בתשרי, למחרת ראש השנה), יום הכיפורים (י' בתשרי), י' בטבת (יום תחילת המצור על ירושלים העתיקה, בשבוע שלאחר חנוכה), תענית אסתר (י"ג באדר, יום לפני פורים), י"ז בתמוז (יום הבקעת חומות ירושלים העתיקה) ו-ט' באב (יום חורבן בית המקדש).

באיזו שעה לקיים את ברית המילה?

ברית מילה אפשר לבצע רק במשך היום, בשעות האור, הדבר נלמד מן הפסוק "וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ" (ויקרא י"ב 3).

בדרך כלל נהוג לקיים את ברית המילה בשעות הבוקר, ברוח האמרה 'זריזים מקדימים למצוות', אבל אין מניעה לקבוע ברית בכל שעה משעות היום, עד לשקיעת השמש.

מה המקום המתאים לברית מילה?

ברית מילה אפשר לערוך בכל מקום – בבית כנסת, בבית, או באולם שמחות. מקובל לערוך בריתות בציבור, ולערוך סעודה חגיגית לאחר הברית. אם ברית המילה נערכת בחורף, זכרו לדאוג לחימום במקום בו ישהה התינוק. אם את מניקה – וודאי כי במקום בו בחרתם יש חדר שתוכלי להניק בו את תינוקך בפרטיות וברוגע אחרי הברית.

דבר נוסף שיש לוודא הוא, כי במקום בו תיערך ברית המילה יש "כסא של אליהו" – זהו כסא מיוחד ומעוטר, שקיים ברוב אולמות האירועים, ובמידה והוא לא קיים ניתן להשאילו מבתי כנסת רבים – על כסא זה ישב הסנדק המחזיק את התינוק במהלך ברית המילה .

ציבור המשתתפים בברית מילה

ברית מילה נהוג לערוך ברוב עם ביחד עם סעודה חגיגית לכל המשתתפים. המנהג הזה נובע במקור מאברהם אבינו שערך סעודה לבנו יצחק:

"וַיַּעַשׂ אַבְרָהָם מִשְׁתֶּה גָדוֹל בְּיוֹם הִגָּמֵל אֶת יִצְחָק"
-בראשית כ"א,8.

הסיבות בגללן מזמינים את הציבור הן ראשית מפני שהחברים והמשפחה רוצים להרגיש חלק משמחת הלידה, וגם כיוון שזהו אירוע הכניסה של הבן לעם ישראל, וה"עם" כולו שמח על הצטרפותו. ציבור המוזמנים מוסיף נופך של חגיגיות ותוקף גם לאירוע מתן השם לרך הנולד, המתרחש במהלך טקס הברית.

אם אין ביכולתכם או שאינכם רוצים בברית מילה רבת משתתפים, אפשר תמיד לבצע ברית מילה גם בהרכב מצומצם. כדאי שיהיו 'מניין' (10 גברים יהודים מעל גיל 13) בברית המילה, אבל אין חובה הלכתית לכך ואפשר לקיים ברית מילה גם בלי מניין.

ברית מילה – ההודעה לאורחים

לאחר שקבעתם מקום וזמן לברית עליכם להודיע לאורחים המוזמנים לחגיגת הברית על המועד והמקום שבו תיערך הברית. מומלץ ביותר להזמין גם צלם, או לבקש מבן משפחה מוכשר שיצלם בזמן הברית (לא במקרה שהברית נערכת בשבת / חג).
לפי המנהג, כשמזמינים אורחים לברית מילה, משתמשים בלשון הודעה, כלומר "ברית המילה תיערך ביום ראשון באולמי השושנה", ולא נוהגים לומר "אתם מוזמנים". הסיבה לכך נעוצה שבעיקרון, אין מסרבים להשתתפות בטקס יהודי ובסעודת המצווה ולכן אם נזמין מישהו, והוא לא יוכל להשתתף מסיבה כלשהיא, תיגרם לו אי נעימות. לכן נוקטים בלשון "הודעה" בלבד.

ציוד והכנת התינוק לברית

בהנחה ששוחחתם עם רופא, בבית החולים, והוא אישר שאין לתינוק צהבת והמשקל מתאים. עתה הגיע הזמן להתכונן לברית. ראשית, הירגעו.

רשימת ציוד לברית מילה

להלן רשימה מקוצרת של מה שצריך להביא לברית:

  1. חיתול פלנל ושתי חיתולי בד
  2. שישה טיטולים
  3. כרית
  4. בקבוק יין מתוק סגור
  5. שני טליתות
  6. בשמים (לספרדים ובני עדות המזרח)
  7. עגלת שכיבה
  8. תרחיץ פולידין
  9. שמן תינוקות עם אלוורה או עם ויטמין E
  10. אקמולי נוזלי
  11. אלכוהול 70%
  12. מגבונים לחים

הכנת התינוק לברית מילה

  1. שעה לפני הברית להניק / להאכיל היטב
  2. חצי שעה לפני הברית לתת 2cc אקמולי נוזלי
  3. להלביש את התינוק בגד בעל שני חלקים (ולא אוברול)
  4. לא למרוח כל משחה על המקום לפני הברית

אפשר להביא גם:

  • צעצועים וחטיפים שיעסיקו את הילדים הקטנים במשפחה.
  • פרחים ובלונים לקישוט המקום
  • מצלמה
  • למי שחשוב שאורחיו יכסו את ראשם בזמן הברית – יש לדאוג לכיפות.
  • דפים של טקס ברית מילה לחלוקה לקהל – כדאי לצלם את דפי ברית המילה ולחלק לקהל לפני התחלת הברית כדי שהקהל יהיה שותף פעיל בטקס. הדבר חשוב עוד יותר אם ברצונכם לשיר פיוטים.

הסברים לפריטים מסוימים:

  • כרית לנשיאת התינוק. אפשר לרכוש כרית רקומה מיוחדת ואפשר גם להשתמש בכרית מיטה רגילה עטופה בציפית לבנה. יש משפחות המחזיקות כרית ברית שעוברת במשפחה מדור לדור ואם אצלכם עדין אין – אפשר תמיד להתחיל מעכשיו ולרקום על ציפית לבנה ציורים ופסוקים מתאימים ואת שם המשפחה כמובן.
  • 2 טליתות לאבי התינוק ולסנדק. אם אין לכם טלית בבית, כדאי לוודא עם בעל האולם או עם המוהל שיש להם טליתות. יש כאלו הנוהגים שאבי הבן גם מעוטר בתפילין בזמן ברית המילה (לא בשבת)
  • יין וגביע בזמן הברית, מברכים גם על הגפן ושותים יין. יש להביא בקבוק יין חדש וסגור. מומלץ להביא יין מתוק כי אז ניתן להשתמש בו גם להרגעת התינוק (המוהל בדרך כלל נותן לתינוק ספוגית טבולה ביין).
  • ברית מילה – ענפי בשמים הספרדים ובני עדות המזרח נוהגים שבברית מילה מברכים "בורא מיני בשמים" כמו בהבדלה במוצאי שבתות. הבשמים מסמלים חיים, אהבה והתחדשות, כפי שכתוב בפסוק:
    "וַיִּתֵּן אֲדֹנָי לָהּ הֵרָיוֹן וַתֵּלֶד בֵּן… וְהָיָה לָךְ לְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ"
    -רות ד' 13-15.

    בושם תמיד מסמל גם נשמה יתירה. ובדרך כלל משתמשים בענפי הדס או רוזמרין, אבל כמובן שאפשר להשתמש בכל בושם טבעי כמו מקלות קינמון, ציפורן, אתרוגים או עלי נענע מתאימים לצורך ברית המילה.

כדי לקרוא את המדריך – איך לבחור מוהל? -לחצו כאן עכשיו.
כדי ללמוד על מנהגים בברית המילה – לחצו כאן
כדי לקרוא המלצות על המוהל רוני יהודה בקשי ולהתרשם בעצמכם – לחצו כאן .