במהלך ברית מילה, ישנם מספר תפקידים בטקס הברית שאפשר לכבד בהם בני משפחה וחברים. כאשר אתם נותנים לחבר יקר תפקיד בברית, זוהי צורה לכבד אותו,להעריך. זוהי אפשרות שמציעה לכם המסורת להוקיר אנשים חשובים לכם על עזרה וחברות באמצעות הפיכה שלהם לשותפים פעילים בברית המילה של בנכם. שימו לב! כדאי לנסות לצפות מראש, האם יש מישהו שעלול להיעלב, משמצפה לקבל תפקיד מסוים, להתכבד בברית . בנוסף, כדאי לנסות לאזן בין משפחת בן ובת הזוג.

להלן התפקידים המקובלים בטקס הברית:

קוואטרים-שושבינים

הקוואטרים (מן המילה co-father שפירושה אב משותף) הם השושבינים המלווים ומובילים את התינוק אל כסא אליהו הנביא. כפי שבטקסי החיים האחרים כחתונה ולוויה לא צועד האדם לבדו, כך גם תינוק מלווה בשושבינים בדרך אל בריתו. תפקיד הקוואטרים לקבל את התינוק מאמו בתחילת הברית ולהעבירו אל אביו הניצב ליד המוהל. נהוג שהתינוק שוכב על כרית מעוטרת ולמעשה מעבירים אותו הקוואטרים עם הכרית מתחתיו.

ישנו מנהג יפה, לכבד כקווטרים שני בני זוג שנישאו בזמן האחרון ועדיין לא חבקו ילד או בני זוג מאורסים, כדי שיהיה בהובלת התינוק משום ברכה לתינוק משלהם. לפי המנהג הזה, השושבינה מקבלת את התינוק מאימו, מעבירה אותו לבן זוגה והוא מעבירו לאביו.

עוד מנהג יפה הוא לכבד בתפקיד זה אח ואחות או אנשים ממספר דורות, וכך להעביר את התינוק מנער או נערה אל בני משפחה בוגרים ומשם לזקני המשפחה ולבסוף אל האב. אין הגבלה על מספר הקוואטרים או על מינם לבחור קווטרים רבים, רק כדאי לזכור שלא מומלץ להטריח את הציבור, ולא כדאי לטלטל יותר מדי את התינוק.

סנדק

הסנדק (מקור השם הוא ביוונית,המילה 'סנדיקוס' – פירושה 'שותף', 'שליח' או 'פטרון'). סנדק הוא האיש שעל ברכיו מונח התינוק בזמן הברית. לפי האגדה, הסנדק הראשון היה הקב"ה שהיה סנדקו בבריתו של אברהם אבינו. הסנדק מתעטף בטלית בתחילת הברית ויושב על הכסא המעוטר 'כסא של אליהו'. לפני ביצוע ברית המילה האב מניח את התינוק על ברכי הסנדק, בדרך-כלל על גבי כרית, והסנדק מחזיק את התינוק בזמן ברית המילה.

לתפקיד סנדק נוהגים לבחור את אחד הגברים המכובדים במשפחה, ובדר"כ בוחרים באחד הסבים. אך, אין שום מניעה לבחור מישהו אחר, לפי שיקולכם האישי.

שיקול שחשוב לקחת בחשבון כשבוחרים סנדק הוא שהאיש אכן יוכל להחזיק את התינוק ביציבות ולא יסכן את התינוק במהלך הברית. נשים ('בעלות ברית') שימשו ככל הנראה סנדקיות (וגם מוהלות) באשכנז של ימי הביניים, אולם כיום לא נהוג למנותן לתפקיד זה.

חֵיָקה

חיקה, מלשון 'חיק' או 'הגשה' הוא תפקיד אשר ניתן לתת לאדם נוסף, אשר מעביר את התינוק מן הקוואטר, השושבין, אל חיקו של האב ומחיק האב אל הסנדק. לפעמים מכבדים אדם נוסף שיניח את התינוק לרגע קט על כיסא אליהו לפני המסירה לסנדק.

עומד/ים על הברכות

אפשר לכבד מוזמן נוסף או שניים באמירת ברכות ברית המילה, אשר אינן נאמרות על ידי האב או המוהל דווקא. המברך הראשון יתחיל בתפקידו מיד לאחר ביצוע מעשה הברית עצמו, הוא יאחז בידו כוס יין ויאמר את הברכות המסתיימות "בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן" ו"כּוֹרֵת הַבְּרִית".

המברך השני יתחיל מיד לאחר שהמברך הראשון סיים את תפקידו והוא יאמר את הקטע "אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, קַיֵּם אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה". קטע זה כולל את ההכרזה על שמו של הילד. ניתן ליידע את המברך מראש בשם הילד או להודיע לו באמצע הברכה את השם באמצעות לחישה על אוזנו או מסירה של פיסת נייר עליה כתוב השם לידיו. המברך יעצור את ברכתו לאחר שיאמר " וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל", ישמע או יקרא את השם, ואז יכריז עליו בקול רם לתוך הדממה הסקרנית של הנוכחים – 'פלוני בן פלוני ופלונית'. את תפקידי המברך הראשון והשני יכול לבצע גם אדם אחד וכן המוהל.

נושאי דרשה או נאומי תודה

אם תרצו לדבר בשעת ברית המילה, להסביר את השם שבחרתם וכדומה – יש צורך להכין את הדרשה מראש. אם ברצונכם שאדם אחר יברך את התינוק – הודיעו לו מבעוד מועד כדי לאפשר לו להכין את דבריו בנחת.

בחרו גם את הזמן שבו יינשאו הדרשות – האם תוך כדי הברית עצמה, מייד אחרי הברית, או במהלך הסעודה

שכפול ברית המילה לנוכחים

מומלץ ביותר לשכפל לאורחים את טקס הברית המסורתי. יהפוך הקהל שלכם למעורב בטקס הברית ובהתרחשות. אפשר לעשות זאת גם על ידי חלוקת סידורי תפילה או צילום דפי ברית המילה מתוך הסידור. את מילות טקס ברית המילה אפשר להוריד גם מתוך אתר האינטרנט של עתים.

אם הוספתם לברית נופך אישי וקטעי הקראה או שירה, מומלץ לצלם גם אותם לנוכחים.