אבי התינוק, המוהל והסנדק מתעטפים בטליתות (יש הנוהגים כאמור שאבי הבן גם מתעטר בתפילין).

כעת מתחילים בהעברת התינוק, ראשית אימו של התינוק מוסרת את התינוק כשהוא שכוב על גבי כרית אל השושבינים ("הקוואטרים"). השושבינים מעבירים אותו ביניהם בזהירות עד שמוסרים אותו לאבי הבן.

אבי הבן נשאר ליד המוהל במשך כל הברית, כי יש מספר פסוקים שעליו לומר בברית המילה.

טקס ברית מילה מתחילה עם מספר פסוקים העוסקים באמונה, בהודיה על הלידה, בבקשת ישועה והצלחה ובזיכרון הברית הראשונה; את הפסוקים הראשונים אומר הקהל ואחריהם אומר אבי הבן מספר פסוקים כאשר התינוק בידיו (בניהם גם "שמע ישראל".)

אחר כך מניחים את התינוק (כשהוא מונח על הכרית) על ברכי הסנדק שיושב על הכסא של אליהו.

כאן המוהל מתחיל לטפל בתינוק השוכב על ברכי הסנדק, המוהל מפשיט את התינוק מבגדיו התחתונים עוטף אותו בחיתול בד ומכין אותו לקראת הברית. לרוב התינוק בוכה בשלב זה, בגלל אי הנוחות של ההפשטה והטיפול, אבל זה לא שונה מכל הפשטה והחתלה אחרת שאתם עושים לו בבית, וכמובן שאין פה שום כאב כלל.

מעשה ברית המילה עצמו מורכב ממספר פעולות: חיתוך עור הערלה, הזזת העור הנותר אל מאחורי העטרה באמצעות הציפורן, פעולה הנקראת "פריעה" והטפת דם הנקראת 'מציצה' הנעשית בפי המוהל או בעזרת מבחנה או צינור סטרילי. כל הפעולות הללו לוקחות רגעים אחדים בלבד, והן מלוות בברכות הנאמרות על-ידי המוהל ועל-ידי אבי הבן.

המוהל מרגיע את התינוק בעזרת מוצץ, אצבע או ספוגית טבולה ביין וחובש את מקום הברית. את הערלה טומן המוהל בתוך כלי עם חול ואחרי הברית קוברים אותה באדמה. אחרי סיום ברית המילה עצמה, אומרים פסוקים נוספים ומעניקים לילד את שמו.

ברית מילה – נוסח הטקס

נוסח ברית מילה זהה בכל העדות. למרות זאת, יש הבדלים מינוריים בנוסח בן עדות שונות.
באתר עיתים מובאים הנוסחים הבסיסים, להלן קישורים לאתר עיתים:
לברית בנוסח עדות המזרח לחצו כאן
לברית בנוסח אשכנז וספרד אחיד לחצו כאן
לשמיעת הברכות לחצו כאן
לפיוטים לברית מילה באתר "הזמנה לפיוט" לחצו כאן

דרשות נאומים ותודות – אחרי ברית המילה

אחרי הברית ובמהלך הסעודה נוהגים הורי התינוק או קרובים וחברים לשאת דברי ברכה ותודה. אפשר לדרוש בדברי תורה, שירה והגות הנוגעים לטקס הברית, לפרשת השבוע, לעצם הלידה וההורות או לשמו החדש של התינוק.

כדי לקרוא על היתרונות הרפואיים בברית מילה – לחצו כאן
למדריך – איך לבחור מוהל? לחצו כאן
כדי לקרוא המלצות על המוהל רוני בקשי ולהתרשם בעצמכם – לחצו כאן.
לדף הבית – מוהל

תודה למכון עתים על הרשות לצטט מן החוברת שלהם לברית מילה.